Οι ανελκυστήρες αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα της σύγχρονης ζωής, μετακινώντας μας απρόσκοπτα…
Τα κύρια μέρη ενός ανελκυστήρα
Ο ανελκυστήρας είναι ένα μέσο μετακίνησης το οποίο χρησιμοποιούμε καθημερινά στη ζωή μας. Σαν χρήστες του ανελκυστήρα, βλέπουμε μονάχα τις πόρτες και τον θάλαμο.
Τι κρύβεται όμως πίσω από αυτά;
Στο παρόν άρθρο θα αναλύσουμε με λίγα λόγια τα κύρια σημεία ενός ανελκυστήρα!
– Φρεάτιο
Είναι ο χώρος μέσα στον οποίο γίνεται η εγκατάσταση όλων των μηχανισμών του ανελκυστήρα. Το “κουβούκλιο” μέσα στο οποίο ανεβοκατεβαίνει ο θάλαμος.
– Μηχανοστάσιο
Ο χώρος ο οποίος θα φιλοξενήσει τον κινητήριο μηχανισμό και τον πίνακα αυτοματισμού του ανελκυστήρα. Βρίσκεται συνήθως πλησίον του φρεατίου, στο υπόγειο ή στο δώμα του κτιρίου.
– Πόρτες
Είτε είναι αυτόματες είτε ημιαυτόματες, έχουν ενσωματωμένα συστήματα τα οποία αναγνωρίζουν τη θέση της πόρτας (ανοιχτή ή κλειστή) και τα οποία την κρατάνε κλειδωμένη όσο ο θάλαμος δεν βρίσκεται πίσω από αυτή.
– Ευθυντήριοι ράβδοι
Ή αλλιώς “οδηγοί”. Είναι οι μεταλλικές ράβδοι πάνω στις οποίες κινείται το σασί του θαλάμου (και των αντίβαρων, για τους μηχανικούς ανελκυστήρες).
– Έμβολο (μόνο στους υδραυλικούς ανελκυστήρες)
Το έμβολο αναλαμβάνει να σηκώσει το σασί του θαλάμου. Στην κορυφή του βρίσκεται μια τροχαλία με αυλακώσεις, στην οποία τρέχουν τα συρματόσχοινα.
– Σασί
Το μεταλλικό πλαίσιο πάνω στο οποίο πατάει ο θάλαμος. Κινείται πάνω στους ευθυντήριους ράβδους.
– Θάλαμος
Η γνωστή σε όλους μας καμπίνα, την οποία θα χρησιμοποιήσουμε για τη μετακίνησή μας! Στερεώνεται πάνω στο σασί θαλάμου.
– Κινητήριος μηχανισμός
Ο μηχανισμός ο οποίος θα δώσει την κίνηση.
Στην περίπτωση ενός υδραυλικού ανελκυστήρα, ο κινητήριος μηχανισμός είναι ένα δοχείο, μέσα στο οποίο βρίσκεται ένα μοτέρ και μία αντλία. Όσο λειτουργεί το μοτέρ, η αντλία διοχετεύει με ειδικό έλαιο πιέσεως το έμβολο, ώστε αυτό με τη σειρά του να ανοίξει και να ανέβει ο θάλαμος.
Στην περίπτωση ενός μηχανικού ανελκυστήρα, ο κινητήριος μηχανισμός είναι μία μηχανή με μία τροχαλία τριβής, στις αυλακώσεις της οποίας πατάνε τα συρματόσχοινα. Όταν η μηχανή λειτουργεί, περιστρέφει την τροχαλία τριβής, η οποία με τη σειρά της κινεί, τα συρματόσχοινα που βρίσκονται πάνω της. Τα συρματόσχοινα είναι δεμένα με τον θάλαμο ο οποίος με την κίνηση αυτή ανεβαίνει ή κατεβαίνει.
Ο κινητήριος μηχανισμός βρίσκεται στο μηχανοστάσιο του ανελκυστήρα (εκτός της περίπτωσης ανελκυστήρα προδιαγραφών Χωρίς Μηχανοστάσιο – MRL).
– Πίνακας
Είναι ο εγκέφαλος του ανελκυστήρα. Δέχεται και διαχειρίζεται όλα τα σήματα από διάφορους αισθητήρες, επαφές, χειριστήρια, κτλ, ενώ παράλληλα εκτελεί όλες τις εντολές κίνησης που θέλουμε να κάνει ο θάλαμος.
– Καλωδίωση
Η καλωδίωση του ανελκυστήρα περιέχει στοιχεία τα οποία χρειάζεται ένας ανελκυστήρας για να λειτουργήσει και να είναι ασφαλής, όπως τάση τροφοδοσίας σε διάφορα σημεία, αναμονές για ηλεκτρικές επαφές, φωτιστικά σώματα στο φρεάτιο και στο θάλαμο, χειριστήρια σε διάφορα σημεία της εγκατάστασης, κομβιοδόχους θαλάμου και ορόφων, κτλ. Η σύγχρονες καλωδιώσεις έρχονται έτοιμες, με φίσες για πιο γρήγορη και σωστή σύνδεση, και λέγονται “προκαλωδίωση”.